Der er ikke et helt teaterensemble bag den storladne forestilling Nordisk Nüshu i Odense Koncerthus den 20. april 2013 ,
men derimod én passioneret kvinde, Tine Kortermand.
Jeg har gennem flere år fotograferet for Tine Kortermand og der er altid masser af udfordringer i hendes fotoopgaver.
At fotografere denne forestilling var ingen undtagelse, da stort set det eneste lys på scenen kom fra videoprojektioner.
I 2010 modtog Tine Kortermand Statens Kunstfonds tonekunstudvalgs 3-årige arbejdslegat, som hun har brugt
på at realisere det tværæstetiske værk. Hun har rejst rundt og interviewet ni kvinder om hemmeligheder, de ikke har
turde afsløre over for nogen. På baggrund af disse ni fortællinger om alt fra chokomani til incest, har hun skabt
Nordisk Nüshu i samarbejde med tre nordiske kunstnere og producenten Anneline Köhler Juul.
Over 70 mennesker er involveret i produktionen af forestillingen.
Alle har en hemmelighed … i den musikalske forestilling Nordisk Nüshu folder ni nordiske hemmeligheder sig ud foran publikum.
Den tværæstetiske forestilling graver sig ned i dybe følelser, bombarderer alle sanser og er en unik ’once-in-a-lifetime’ oplevelse i
Odense Koncerthus den 20. april 2013. Køb billetter her: billetten.dk
Tine Kortermand
Idémager bag projektet Nordisk Nüshu er den fynske komponist, sanger og visuelle kunstner Tine Louise Kortermand,
der er uddannet på mediegrafisk afdeling fra Det Fynske Kunstakademi i 2001. Igennem 12 år har Kortermand taget udgangspunkt
i folks livserfaringer og omsat disse til et sanseligt udtryk i videobilleder, musik og performancekunst. Hendes værker bearbejder
vigtige emner, der er en del af samfundet og hverdagen. Missionen er, at kunsten får beskueren til at reflektere og stille spørgsmål
til, hvem de er, og hvad de ønsker sig af livet. Kortermand har brugt det hemmelige kinesiske sprog nüshu som inspirationskilde
til musikperformancen Nordisk Nüshu.
Nüshu – et hemmeligt sprog
For 2000 år siden opfandt en kinesisk konkubine sproget nüshu. Det var et hemmeligt sprog, der blev talt af kvinder
i det sydlige Kina og videreført fra mor til datter. Kvinderne lærte sproget i forbindelse med, at de fik snøret deres fødder
ind til idealstørrelsen syv centimeter. Indgrebet var smertefuldt og for en del med døden til følge. Kvinderne brugte sproget
til at fortælle eller synge om hemmeligheder og følelser, de normalt ikke var tilladt at ytre sig om.
Leave a reply