Det er som regel mig, Fotograf Kirstine Mengel der står bag kameraet og har fokus på mine motiver – men i dette indlæg er rollerne byttet om.
Så det nu er mig, der er i fokus, så du kan lære mig bedre at kende.
Mine specialer er
• arkitekturfotografi
• fotografi af interiør, design og møbler
• portrætfotografi
Det er som regel mig, fotograf Kirstine Mengel der står bag kameraet og har fokus på mine motiver – men på denne
side er rollerne byttet om. Så det nu er mig, der er i fokus, så du kan lære mig bedre at kende.
Hvorfor er du blevet fotograf ?
”Jeg er nærmest vokset op i faget. Min mor var selvstændig fotograf, og vi havde mørkekammer hjemme.
Jeg fik af og til lov at komme med hende på opgaver, og der fik jeg nok interessen.”
Hvornår havde du første gang et kamera i hånden ?
”Det første jeg husker for alvor, er da jeg var omkring 13 år. Jeg havde et Hasselblad i hånden og fotograferede
nogle tulipaner i haven. Jeg, fotograf Kirstine Mengel fremkaldte selv billederne i mørkekammeret. Det husker jeg stadig tilbage på.”
Hvornår besluttede du dig til at blive fotograf ?
”Indtil jeg var i starten af 20’erne havde jeg slet ikke overvejet at blive fotograf. Jeg ville læse dansk på universitetet.
Men fotografiet fulgte mig, og når jeg tænker efter, så lavede jeg fotoprojekter i alle større projektopgaver i både
folkeskole og på gymnasiet. Men det var først på en rejse til Indien efter gymnasiet, at jeg så lyset. Og jeg har ikke fortrudt et sekund siden.”
Hvor er du uddannet som fotograf ?
”Jeg har været i lære som reklamefotograf og portrætfotograf hos Schiller og Co i København. Det var et hus med næsten
20 fotografer, og der lærte jeg noget inden for de fleste genrer af professional fotografi. Vi lavede alt. Lige fra store
produktkataloger som LEGO og Matas til billeder af rockstjerner og møbler. Det har givet mig en fantastisk ballast
i alt, hvad jeg laver i dag. Mange er overraskede over, at det kan tage 4 ½ år at blive uddannet som fotograf.”
Hvad er det bedste billede, du nogensinde har taget ?
”Det er svært at vælge bare ét billede. Heldigvis lærer jeg hele tiden noget og udvikler mig, så jeg synes, at det bedste
billede ændrer sig i takt med det. Men det, der gør mig mest tilfreds og stolt er, når jeg formår at fange øjeblikket.
Når jeg er på et sted på det rigtige tidspunkt. Nogle gange er det tilfældigt, andre gange har jeg planlagt det ud fra et ønske
om at fange et bestemt lys eller en særlig stemning i mit billede. Jeg er ret god til at ramme det rigtige tidspunkt, når jeg skyder skumringsbilleder. Det er rigtigt godt til arkitektur at fotografere i ”den blå time”. Et eksempel er mine billeder fra Odense Havn og Nordatlantisk Hus.”
Hvad er det vigtigste for et godt billede ?
”Jeg går meget op i lys, for det er det, der danner rammen om hele billedet. Det er nok sværest, når jeg har med
arkitektur at gøre, fordi jeg ikke kan styre det hele selv som i et studie. Derfor er jeg ekstra glad, når det lykkes
med et arkitekturbillede. Og så er historiefortællingen også vigtig. Altså hvad skal billedet fortælle, og hvor skal det bruges.”
Du har nogle specialer – hvorfor har du valgt dem ?
”Jeg brænder for mennesker og arkitektur. Når jeg, fotograf Kirstine Mengel laver portrætter er det mødet med mennesket, der gør det
interessant for mig. Hvad skal der til for at få et naturligt billede i en opstillet situation?”
”Og så er arkitekturfotografi mit hjerteblod. Jeg er meget optaget af rum, og hvordan de påvirker os mennesker.
Vigtigheden af den arkitektur, vi omgiver os med. Samtidig kan jeg enormt godt lide den stringente arbejdsproces, der er
ved at fotografere rum og arkitektur. Når jeg går rundt med mit tekniske kamera, er det bare mig og linjerne og arkitekturen.
Det kan være en langsommelig proces, for du skal vente på, at lyset rammer en façade eller at dagen går ind i den blå time,
hvor himlen bliver dybblå og lyset fra huset træder i karakter.”
Hvilket billede ville du ønske, du havde taget?
”Fotografen Richard Avedon er et af mine store forbilleder. Han har lavet fantastiske portrætter, og der er mange af hans billeder,
jeg godt gad at have taget. Specielt serien med modeller og elefanter har jeg altid været fascineret af. Jeg siger ofte til mine kunder, at ALT kan lade sig gøre. Hvis de vil have en elefant i studiet, så gør vi det. Men endnu er der ikke nogen, der har villet betale for det billede hos mig …”
Leave a reply